
Coraz więcej osób pada ofiarą oszustów internetowych. Efekt zwykle jest podobny – utrata środków na koncie czy nawet zaciągnięte pożyczki, które potem musisz spłacać. Jeśli i Ciebie spotkała podobna sytuacja, masz duże szanse na odzyskanie pieniędzy.
Czym są nieautoryzowane transakcje bankowe?
Zgodnie z przepisami autoryzowane transakcje bankowe to takie, na których realizację w formie ustalonej w umowie zgodził się płatnik. Autoryzacji możesz dokonać m.in. poprzez:
- wpisanie odpowiedniego kodu SMS,
- podanie indywidualnego kodu posiadacza karty,
- potwierdzenie transakcji w aplikacji.
Choć w ustawie nie znajdziesz definicji nieautoryzowanych transakcji bankowych, to można uznać, że będą nimi te wszystkie płatności, które nie spełnią wyżej opisanych założeń, a więc które przeprowadzono bez Twojej zgody.
Oznacza to, że masz z nimi do czynienia nie tylko gdy oszust ukradnie Twoje dane logowania do banku i samodzielnie przeprowadzi całą transakcję. Nieautoryzowane transakcje występują także wówczas, gdy wprawdzie samodzielnie dokonasz konkretnych czynności, ale zrobisz to wskutek manipulacji – np. padniesz ofiarą tzw. phishingu czy „kupisz” towar na fałszywej aukcji.
Aby odzyskać utracone pieniądze, musisz aktywnie działać
Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że musisz chronić swoje dane logowania do konta w banku, kod PIN i zachować ostrożność przy zakupach internetowych. Często to jednak nie wystarczy, by uchronić się przed oszustami. Ci wynajdują bowiem coraz to nowe sposoby na wyłudzenie danych lub pieniędzy i stają się w tym coraz lepsi.
Jeśli więc padniesz ofiarą hakerów czy złodziei, pamiętaj, by złożyć na prokuraturze lub policji zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Możesz też podjąć interwencję w bankach prowadzących konta, na które wpłacono skradzione Ci środki. Istnieje szansa, że otrzymasz zwrot pieniędzy, a przynajmniej, że zostaną one zablokowane, by oszuści nie mogli dokonać wypłat czy przelewów na kolejny rachunek.
Koniecznie też zgłoś się do swojego banku i poinformuj go o całej sytuacji. Im szybciej działasz, tym większa jest też szansa na odzyskanie pieniędzy.
Odmowa banku nie odbiera Ci szansy na zwrot środków
Gdy zgłosisz bankowi nieautoryzowaną transakcję płatniczą, teoretycznie powinien Ci zwrócić pieniądze do końca następnego dnia roboczego od momentu jej wystąpienia albo od zawiadomienia go o całej sytuacji.
Jako instytucja zaufania publicznego musi bowiem dbać o bezpieczeństwo Twoich pieniędzy. To oznacza m.in. że jeśli haker zdołał włamać się na Twoje konto czy wskutek manipulacji wykradł zgromadzone tam środki, to właśnie bank ponosi ryzyko. W praktyce bywa z tym jednak różnie i często będzie próbował obciążyć odpowiedzialnością Ciebie.
Pamiętaj jednak, że nawet jeśli to Ty dokonasz autoryzacji, bank musi udowodnić Twoją winę. Wypłaty pieniędzy może Ci natomiast odmówić tylko w określonych sytuacjach – np. gdy taka nieautoryzowana transakcja wynika z Twojego rażącego niedbalstwa.
Od bezzasadnej odmowy możesz się więc odwołać, składając reklamację. A jeśli i to nie przyniesie skutków, wciąż masz jeszcze szansę na odzyskanie należnych Ci pieniędzy. Możesz skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego albo zdecydować się na drogę sądową.
Pomoc prawna w sprawach nieautoryzowanych transakcji bankowych
Wiele osób, które spotka się z odmowną decyzją banku, nie podejmuje dalszych działań, myśląc, że sprawa jest już przegrana. Przepisy stoją jednak po Twojej stronie. Pamiętaj też, że w sporze z dużą instytucją wcale nie musisz działać samodzielnie. Możesz skorzystać z naszej pomocy, a my:
- przeanalizujemy Twoją sytuację i przedstawimy dostępne rozwiązania,
- pomożemy Ci przygotować reklamację i wymagane dokumenty,
- sporządzimy niezbędne pisma,
- będziemy Cię reprezentować w sądzie i podczas prób polubownego załatwienia sporu.
Oszuści internetowi ukradli Ci pieniądze? Chcesz odzyskać utracone środki? A może bank odrzucił Twoją reklamację i nie wiesz, jakie dalsze kroki podjąć? Skontaktuj się z nami. Wspólnie znajdziemy rozwiązanie!